Ystävästä tukea läheisen menetykseen

Ystävyyssuhteilla on keskeinen rooli elämämme eri vaiheissa ja niiden on todettu vaikuttavan terveyteen ja jopa elinikään. Etenkin elämän isoissa menetyksissä ja surun käsittelyssä ystävien merkitys korostuu.

Ystävät mainitaan usein tärkeimpien tekijöiden joukossa, kun ihmistä pyydetään punnitsemaan, mikä tekee hänet onnelliseksi. Lukuisat tieteelliset tutkimustulokset todistavat myös sen puolesta, että ystävyyssuhteet edistävät onnellisuuden tunteita ja tekevät meistä vähemmän alttiita sairauksille.

Ystävyyssuhteet ennustavat arkipäivän onnellisuutta ja jopa elinikäämme paremmin kuin suhde puolisoon ja lapsiin. Elämänkaaren loppupäässä ystävien vaalimisen on todettu puolestaan vähentävän masennusta ja pitävän ajattelun kirkkaana. Ystävyyssuhteiden määrä ei niinkään ratkaise – yksikin läheinen ystävä riittää, jolle voi kertoa ajatuksistaan ja tunteistaan tai josta saa kaverin arjen menoihin ja askareissa auttamaan.

Hädässä ystävä tunnetaan

Ystävien merkitys korostuu erityisesti kriiseissä, kuten surun ja menetyksen hetkellä. Surun eri vaiheita läpikäydessä menetyksen kokenut siirtyy ensin sokkivaiheesta reaktiovaiheeseen. Suruprosessin kolmannessa vaiheessa eli käsittelyvaiheessa ystävien tuki on erityisen tärkeää.

Surun käsittelyä koskevat artikkelit ja oppaat mainitsevat tunteiden ja ajatusten jakamisen ystävän kanssa yhtenä tärkeimmistä keinoista päästä surusta eteenpäin. Menetyksen keskellä tukevan ystävän ei välttämättä tarvitse olla nuoruudenystävä tai läheisin ihminen, jolle jakaa kaiken muunkin elämästään. Surua voi hyvin purkaa etäisemmällekin henkilölle, jonka kanssa puhuminen sujuu luontevasti.

Vertaistuki on usein luonteva väylä ystävyyteen, sillä toinen on kokenut jotain vastaavaa omalla kohdallaan ja osaa siksi olla luontevasti surussa läsnä. Esimerkiksi leskille tai perheille järjestetyt vertaistukiryhmät ovat hyviä paikkoja tavata uusia ihmisiä ja keskustella menetyksestä ja uudesta elämäntilanteesta. Monet löytävät keskusteluseuraa myös harrastusten parista. Yhteisen tekemisen äärellä ajatuksien ja tunteiden jakaminen voi käydä helpommin.

Viisi neuvoa miten voit tukea menetyksen kokenutta ystävää

Omien tunteiden kohtaaminen ja kuulluksi tuleminen auttavat surussa eteenpäin. Näiden viiden yksinkertaisen neuvon avulla voit tukea läheistäsi menetyksen jälkeen.

  1. Ota yhteyttä. Ystävän kohtaaminen ensimmäistä kertaa menetyksen jälkeen on usein vaikea paikka. Älä pelkää ottaa yhteyttä, vaikket tietäisikään, mitä sanoa. Jo pelkkä osanotto suruun ja voinnin kysyminen on tärkeä kädenojennus, jolla osoitat ystävällesi, että olet hänen tukenaan.
  2. Kuuntele. Sanonnan mukaan ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää siinä suhteessa. Kuunteleminen on monesti parasta apua, mitä voit surun keskellä ystävällesi tarjota. Neuvojen sijaan autat surevaa parhaiten, kun annat hänen tulla kohdatuksi surunsa kanssa.
  3. Tarjoa apuasi. Apua voi olla monesti vaikea pyytää, joten helpota ystäväsi arkea huomaavilla teoilla. Voit tehdä esimerkiksi ruokaa tai tarjoutua seuraksi kauppareissulle tai asioita hoitamaan.
  4. Muista arjessa. Vaikket näkisi ystävääsi usein, voit silti ilmaista olevasi hänen tukenaan ja piristää vaikkapa lähettämällä tekstiviestin tai kortin silloin tällöin. Pienellä eleellä voi olla suuri merkitys.
  5. Kannusta hakemaan apua. Seuraa ystäväsi jaksamista ja ohjaa hänet ammattiavun piiriin, jos surun taakka ei hellitä. Apu voi olla myös vaikkapa siivoojaan turvautumista, kunnes voimat palautuvat.

Lähteet: Yle.fi, Väestöliitto, Suomen Mielenterveysseura, HuffPost

Teksti: Anni Rein